Aandelen van Facebook kopen?

Facebook schijnt zichzelf voor te bereiden op een IPO ter waarde van maar liefst 100 miljard dollar. Geen kattenpis. In 2004 deed Google ongeveer hetzelfde maar dan ter waarde van ‘slechts’ 23 miljard. Meer dan 4 keer zoveel dus. Volgens CNBC zou het sociale netwerk in het begin van 2012 echt publiek gaan. Het bedrijf is nu nog compleet in handen van founders, VC’s en (angel) investeerders.

Het astronomische bedrag komt niet bepaald uit de lucht vallen. Er waren reeds rapporten beschikbaar die stelden dat een mogelijke IPO gemakkelijk meer dan 100 miljard zou kunnen opbrengen. Mocht je alvast je zakcentjes reserveren om een paar stukjes Facebook te kopen, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Facebook’s gigantische groei van de afgelopen jaren is aan het afnemen. Data van Inside Facebook laat zien dat het netwerk in april en mei ‘slechts’ 12 miljoen nieuwe gebruikers aantrok. Dit en tegenstelling tot het gemiddelde van 20 miljoen per maand van vorig jaar. Deze rem op de groei van het netwerk kan verklaard worden door de hoge mate van verzadiging in de landen waar het netwerk al een tijdje beschikbaar is. Zeg nou zelf, wie van je vrienden zit niet op Facebook?

Zou dit een reden zijn om af te zien van het kopen van Facebook aandelen? Ja en nee. De eigenlijke vraag is of Facebook als bedrijf afhankelijk is van een astronomische groei van het aantal gebruikers. Als potentiële investeerder dien je te realiseren wat Zuck’s visie is op Facebook. Facebook zal uitgroeien tot iets wat meer is dan een sociaal netwerk. Als het aan Zuck ligt wordt het netwerk het ‘nieuwe internet’. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Facebook credits, een eigen virtuele munteenheid die gebruikt kan worden om (al dan niet virtuele) goederen te kopen op Facebook. Denk eens aan al de mogelijkheden die dit systeem Facebook en aanbieders van producten/diensten biedt.

Initiatieven als credit onderscheiden Facebook van de meeste andere sociale services die het internet rijk is. Het sociale netwerk heeft namelijk de mogelijk om op andere manieren geld te verdienen dan louter met advertenties of het verkopen van data. Facebook is de bubbel voorbij.

The party didn’t stop at eleven…
(quote voor de insiders)

Over de auteur

(28) Paul is professioneel internetter bij Social&Co, doet elke woensdag een stukje BNR Nieuwsradio en houdt van kekke spullen.