Media bennie

Gepubliceerd op 12 januari 2013 | door TEED.nl

Wie denkt @GlennisGrace wel niet dat ze is?

Wie denkt @GlennisGrace wel niet dat ze is?

Wie is Glennis Grace? Wie denkt ze wel niet dat ze is? Ik bedoel dit minzaam, ik weet wie Glennis Grace is. Glenda Hulita Elisabeth Batta is een Jordanese die de kost verdient als zangeres. Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar wie denkt Glennis zelf dat ze is? Is dat een gekke vraag? Helemaal niet. Zeker niet als je bedenkt dat Glennis op Twitter meer dan 50 duizend volgers heeft, een beroemdheid is en daar komt nu eenmaal een bepaald soort verantwoordelijkheid bij kijken. Laten we bij het begin beginnen.

Het is de avond van 10 januari. Bennie, een jongen die naar verluid enigszins beperkt is, trekt de stoute schoenen aan en tweet zijn telefoon nummer naar Glennis. Niet handig natuurlijk, misschien wordt er ook wel een soort grens overschreden. Bennie heeft twee followers, de kans dat zijn telefoon plat gebeld zou worden is dus minimaal. Wat doet Glennis? Ze retweet het bericht van Bennie wat ervoor zorgt dat het telefoonnummer van de jongen een veel groter publiek krijgt. In principe hebben 54 duizend mensen de kans om het nummer te zien.

Frans Bauer

Frans Bauer kon er wel om lachen en deed ook een duit in het zakje en retweette het nummer van Bennie ook. Kortom, 27 duizend followers erbij. Frans gaf ook aan dat hij Bennie ‘effe ging bellen’. Deze tweet verwijderde hij overigens later op de avond. Glennis twitterde de rest van de avond flink door over de jongen. Ook toen één van haar andere fans haar erop attendeerde dat het misschien niet bijzonder prettig voor Bennie was dat nu een enorme tienduizenden mensen in staat waren om hem op te bellen of op z’n minst zijn telefoonnummer op te slaan.

Beroemdheid een construct

Het is natuurlijk niet zo nodig om onze persoonlijke mening te ventileren over het gedrag van de beroemdheid in kwestie. Het brengt ons echter wel bij een bijzonder interessante vraag. Wie of wat zijn bekende personen op Twitter? Zijn het echte mensen en mogen ze zich zo gedragen? Laten we eerlijk zijn, je zit er zelf ook niet op te wachten dat iemand zich aan je opdringt. We zouden echter kunnen stellen dat je als beroemdheid geen normaal mens meer bent. Fans construeren als het ware hun eigen beroemdheid. Beroemdheid een construct, een construct dat zich als het ware laat lezen als een tekst. Mensen ervaren eigenschappen van hun idiool en construeren mentale schema’s om hun idool heen. Fans kennen hun idiool uit media-uitingen of misschien zelfs spaarzaam contact en bouwen op basis van deze uitingen hun eigen construct. Het zal je je niet verbazen dat deze perceptie van de beroemde persoon in kwestie sterk kan verschillen van de ‘echte mens’ achter de beroemdheid. Dit is de reden waarom je sommige mensen kan zien als merk.

Afspraken maken

Mensen blijven mensen. Het is dan misschien ook juist onmenselijk om van wie dan ook te verwachten om altijd vriendelijk te reageren op vreemde situaties. Feit is wel dat Glennis één van haar fans diep teleurgesteld heeft en de jongen in kwestie op zoek moet naar een ander telefoonnummer. Het lijkt dan ook verstandig om met jezelf een aantal afspraken te maken over wat je wel en absoluut niet kan doen op Twitter. Want vergis je niet, 54 duizend mensen die lezen wat je schrijft en daar natuurlijk allemaal een mening over hebben geeft best wel wat druk. Ook voor jezelf, als normale sterveling, is dat geen gek idee. Wie weet wat je allemaal tegen komt in de toekomst.

En Bennie? Als hij een paar duizend telefoontjes heeft gehad blijft hij er behoorlijk nuchter onder. De ziel gelooft niet dat de echte Glennis Grace hem zoiets aan zou kunnen doen. Zie je wel, onaardig zijn past niet in zijn construct van de zangeres…

“Ik weet dat de glennis grace nooit zo doet zij is altijd aardig tegen menssen dus het was zij niet het was gewoon een nep wij gr bennie”- Bennie

Update: ook De Week van Filemon (BNN) besloot aandacht aan dit incident te besteden

Tags: , , ,


Over deze blogger

bezoek je voor all things awesome. Dat wil zeggen, als je houdt van media, marketing, gadgets en innovatie.



Back to Top ↑