Web Facebook Graph Search

Gepubliceerd op 27 januari 2013 | door Paul Domen

Wees goed voorbereid op de komst van Facebook Graph Search

Wees goed voorbereid op de komst van Facebook Graph Search

Oh Graph Search, wat ben je toch spannend. Het eerste echte antwoord op Google sinds Google. Daarmee is Graph Search misschien ook wel de grootste ontwikkeling op social media-gebied sinds tijden. Facebook’s zoekdienst laat haar gebruikers alleen informatie zien die een bepaalde connectie heeft met hun vrienden of mensen die ze volgen. Als gebruiker krijg je dus eigenlijk alleen informatie te zien die je wordt aangeraden door mensen die je kent.

Graph Search geeft je antwoorden op vragen als “Wat is de beste stukje literatuur geschreven in 2012?” of “Wat is het beste Italiaanse restaurant van Amsterdam?” De antwoorden die Graph Search je presenteert zijn anders (lees:relevanter) dan die Google je geeft. Ze worden immers als het ware geformuleerd door je vrienden.

Graph Search serveert resultaten in de vorm van Vrienden (of populaire gebruikers), apps, plaatsen, groepen (pagina’s) of zelfs individuele posts/updates. Als marketeer of community manager wordt het dus zaak je aanwezigheid op Facebook te versterken. Inderdaad, net zoals je dat met je SEO hebt gedaan. Natuurlijk weten we niet precies hoe dit moet, wij hebben nog niet met Graph Search kunnen spelen. Wel kun je er voor zorgen dat je voorbereid bent.

  1. Dat we dit ooit nog zouden zeggen, zorg dat je website, shop of wat dan ook is aangemeld bij Bing. Serieus, de externe links die in Graph Search worden getoond worden verzorgd door Bing. Het kan dus nooit kwaad.
  2. Zorg ervoor dat je standaard zaken op orde hebt. Is de omschrijving van de pagina, groep of profiel in orde? Heb je zowel een korte als uitgebreide beschrijving ingevuld? Vanity URL geregeld? Dit zou eigenlijk al het geval moeten zijn maar het kan nooit kwaad om het even te checken.
  3. Pas je profielfoto aan. De beeldresultaten die Facebook Graph Search toont zijn 620×620 groot. Tijd om je beeldmateriaal aan te passen dus! Dan heb je dat maar alvast gedaan.
  4. Draai alle campagnes die je voor het komende half jaar gepland hebt nu meteen. Goed, nu meteen is misschien wat overdreven maar maak een beetje haast. We willen je niet stimuleren om maar zoveel mogelijk likes te scoren maar wel om je te verzekeren van een gezonde hoeveelheid interactie op de pagina’s die je beheert. Een actieve community wordt getoond in de timelines van vrienden en zal dus in meerdere resultaten van Graph Search zoekopdrachten verschijnen. Get a headstart zullen we maar zeggen…
  5. Zoals we al schreven gaat Graph Search verder dan Facebook alleen. Facebook wordt met de implementatie van Graph Search een nog belangrijkere verwijzende partij in het totale traffic van je website. Wil je dit optimaal benutten dan zul je jouw website en Facebook pagina’s op elkaar af moeten stemmen. Om te beginnen kun je jouw website/shop/whatever voorzien van Facebook Open Graph Meta Data. Als je gebruikt maakt van WordPress kun je dit gemakkelijk doen met deze plugin. Daarnaast zorg je natuurlijk voor die Like-knop en andere ‘reguliere SEO-maatregelen’. Oh ja, schrijf je Facebook pagina op basis van dezelfde Keyword analyse die je hebt gebruikt voor je ‘gewone site’.

Dit is nog maar het begin en je bent er nog lang niet. Zoals je weet is optimalisatie een continu doorlopend proces. Wel kun je maar beter goed voorbereid zijn, dat is immers het halve werk. Dus check die vijf stappen en verzeker jezelf van een voorsprong!

Tags: , , ,


Over deze blogger

(27) Studeerde commerciële economie en communicatie wetenschap, houdt van kekke spullen en mooie ideeën. Paul is professioneel internetter bij Social&Co.



Back to Top ↑