Of: Community Managers zijn pornosterren…

Als Community Manager ben je behoorlijk wat tijd kwijt de waarde van je werk te illustreren. Of vaker nog, wat community management werkelijk inhoudt. Wedden dat je weet waar we het over hebben? Dachten we ook. Hoe dan ook, dat hoeft niet meer. Saskia van der Hilst (tweets), van het redelijk gave Kittyhawk, heeft een antwoord. Community management is seks. Of tenminste, het is bijzonder goed uit te leggen aan de hand van seks.

“Zodra hij in bed komt, begin ik zijn meest gevoelige plekjes (innovators) te liefkozen. Ik streel zijn lies, zijn borst, ik kus zijn hals. Ik geef de conversation starters heel veel aandacht, ik nurture en pamper de touchpoints.”

Saskia’s motivaties voor het initiëren van een fijne vrijpartij en het converseren met (potentiële) klanten zijn bijzonder puur. Ze houdt oprecht van hem (misschien soms zelfs van haar in het geval van een klant), ze wilt dat hem gelukkig maken. Want alleen dan boek je succes. Dat klinkt goed, romantisch zelfs. Geloof ons als we enigszins hitsig op onze bureaustoel zitten te draaien….

Dat doen we niet alleen vanuit een bepaald soort oerdrift maar vooral omdat Saskia een goed punt heeft. Als je mensen wilt helpen dan hebben ze dit door. Dan ga je extra ver en bereik je inderdaad net dat beetje meer. Volgens Saskia maakt dit het verschil tussen een betekenisloze wip op een café-wc en een intens gepassioneerde vrijpartij met je lief. Als we toch mogen kiezen gaan wij ook voor de laatste optie. De why achter het geheel is belangrijk. Tuurlijk. Want wat ze aangeeft is waar, wat is nu echt voor herhaling vatbaar?

Nu stuiten we echter toch op wat problemen op de metafoor tussen gepassioneerde en betekenisvolle seks en community management. Het is immers redelijk vanzelfsprekend dat je de soort seks die Saskia prefereert slechts met een speciaal iemand hebt. En tenzij je werkt bij een bijzonder luxe bedrijf heb je als community manager meerdere lovers. Lovers die niet bepaald gediend zijn van tweerichtingsverkeer. En terecht, ze hebben immers betaald of gaan dan misschien wel doen. Betaalde seks, onder welke beroepsgroep valt dat ook al weer? Inderdaad. Het is allemaal iets onschuldiger gezien het geheel zich allemaal op het internet afspeelt. Wij community managers hoeven ons dus geen prostituees te noemen. Pornoster dekt de lading beter.

Hier houdt de vergelijking echter niet op, zoals Saksia aangeeft consenteren we ons elke keer weer op aandachtspunten bij elke afzonderlijke klant. Problemen, kansen, vragen en ga zo maar door. We hebben te maken met fetisjen die we bevredigen met een van te voren bepaalde uitkomst op het oog. Een conversie of orgasme zo je wilt. We doen ons best en gaan voor totale bevrediging. Om terug te gaan naar Saskia;

“En dan is er (even) dat euforische gevoel dat je plan is gelukt. Dat gevoel ebt weg en je kan lekker achterover gaan leunen, want je wilt (als marketeer) geen resultaat blijven houden. Of wel? Tuurlijk wel! Het is één grote golfbeweging en je gaat weer aan de slag met je innovators. Het proces begint weer van voor of aan.”

Zonder gekkigheid, Saskia heeft een zeker punt. Community managers die willen helpen doen hun werk beter. Community managers horen een verlengde te zijn van het bedrijf of de organisatie die zij vertegenwoordigen. Echter, iedere community manager dient zich te realiseren dat er in de al dan niet duurzame relaties die hij of zij opbouwt voor een opdrachtgever relaties zijn tussen de klant en het vertegenwoordigde bedrijf. En dat van tweerichtingsverkeer in geen enkel opzicht sprake is. Jij bent dienstbaar, je bevredigt en wordt er voor betaald.

Sex sells, vandaar ook de titel van dit blog. Het dekt echter niet de lading want die moet eigenlijk zijn: community management = pure dienstverleningen. Dienstverlening doorspekt met storytelling, marketing en branding.

P.S.,
Heb het je Saskia’s stuk nu nog niet gelezen? Moet je wel doen. Gaaf geschreven en bijzonder motiverend. Check het op Marketingfacts.nl

Over de auteur

(28) Paul is professioneel internetter bij Social&Co, doet elke woensdag een stukje BNR Nieuwsradio en houdt van kekke spullen.